Er zijn massieve en geventileerde remschijven. De massieve variant werd vooral vroeger veel gebruikt, bij kleine, lichte auto’s waarbij minder remvermogen noodzakelijk is. De geventileerde schijven voeren de warmte beter af, waardoor ze minder snel oververhit raken en dus minder snel slijten. Vooral op de vooras wordt deze laatste variant veel toegepast.
Het is niet altijd even eenvoudig om de remschijven zelf te controleren. Een vluchtig blik wil nog wel, maar je moet de wielen demonteren wil je ze echt goed kunnen inspecteren. Tijdens de APK of het onderhoud van de auto worden je remschijven door een professional visueel geïnspecteerd. Bij twijfel over de dikte van de remschijf wordt deze gemeten en vergeleken met de voorgeschreven minimale dikte vanuite de fabrikant. Heb je zelf het idee dat er sprake is van slijtage, meld dit dan sowieso bij je garage, ook als het nog geen tijd is voor de onderhoudsbeurt of keuring. Ben ook alert op roestvorming, zeker als de auto altijd buiten staat.
Waar wat kleiner onderhoud door handige mensen soms zelf opgepakt kan worden, is dat bij het vervangen van remschijven niet aan te raden. Het vervangen zelf is al een aardige klus, waarbij een hefbrug en de juiste gereedschappen geen overbodige luxe zijn. Het echte specialisme zit hem in de afstelling.
Remschuiven moeten altijd zowel links als rechts gelijktijdig vervangen worden. Als dit niet gebeurt, dan krijg je afwijkingen in het
remmen, met alle gevaren van dien. Twijfel je of je remschijven nog goed zijn? Kom eens langs bij Nabuurs onze vakmensen helpen je graag