De leeuw als logo van het merk

Emile Peugeot had Julien Blazer, edelsmid en graveur uit de Franche-Comté, gevraagd om dit logo te maken om producten van het merk Peugeot een herkenbare identiteit te geven. Al snel werd de leeuw gebruikt op de zaagbladen en andere gereedschappen van het merk. Dit dier werd gekozen omwille van zijn logische associatie met de zagen van Peugeot die van meet af aan bekend staan om de kracht van de zaagtanden, de souplesse van het zaagblad en de snelheid van een leeuw die zijn prooi bespringt.

In de loop van de tijd heeft het logo een aantal metamorfoses ondergaan. En al snel werd de leeuw het enige handelsmerk van Peugeot. Vanaf 1881 worden, naast de gereedschappen en zaagbladen, ook de koffiemolens (die vanaf 1840 werden geproduceerd) voorzien van het logo. In 1882 volgden de fietsen en vanaf 1898 verscheen de leeuw ook op de brom- en motorfietsen.

In de onderstaande tijdlijn ziet u de ontwikkeling van de leeuw teruglopend tot 1905.

2021

DE TIJDLOZE LEEUW

Dit nieuwe logo belichaamt wat Peugeot gisteren bedoelde, wat Peugeot vandaag betekent en wat Peugeot morgen zal betekenen. Dit nieuwe wapen van de leeuw heeft altijd deel uitgemaakt van het merk. Het zet de waarden van het merk Peugeot in de schijnwerpers. Het is een tijdloos logo wat de universele en multiculturele identiteit van het merk weerspiegelt. Daarnaast is het een onderscheidend symbool. De leeuw staat synoniem voor prestige, vertrouwen, een lang leven en afkomst. Met zijn nieuwe visuele identiteit voegt Peugeot geschiedenis en hypermoderniteit samen.

2010

DE DYNAMISCHE LEEUW

In 2010 wordt ter gelegenheid van het 200-jarig bestaan van het merk Peugeot de leeuw opnieuw gestileerd. De Peugeot-designers maken hem strakker en dynamischer dankzij een nieuwe postuur en een nieuwe beweging. Deze nieuwe dynamische leeuw past perfect bij de nieuwe slogan van het merk “Motion & Emotion”!

1998

DE GROTE LEEUW

De Leeuw wordt groter en bevat een geaccentueerde verlichting. Het logo weerspiegelt nu grotere diepte door de gebruikte materialen.

1975

OUTLINE LEEUW

De heraldische leeuw is nu tentoongesteld met hoekige vormen, geheiligd in het centrum van de grille.

1968

BAANBREKENDE LEEUW

Op de Peugeot 504 wordt een leeuw geïntroduceerd met een strakke stijl en een platte vorm. Deze nieuwe leeuw is uitgerust in goudkleur of is verchroomd.

1960

DE LEEUW VERANDERT ZIJN STIJL

Met de Peugeot 404 start een nieuwe Leeuw met vloeiende manen. Deze leeuw is bekroond met Peugeot belettering en is gelegen in het centrum van de grille.

1958

VEILIGHEID BIJ AANRIJDING

Vanaf 1958 verdwijnt de scherp gelijnde leeuw die sinds 1933 boven de grille van alle Peugeot’s pronkte. Dit werd gedaan om de veiligheid bij aanrijdingen te vergroten. Vanaf dat moment was de heraldische leeuw zichtbaar in de grille.

1948

DE HERALDISCHE LEEUW

Vanaf de Peugeot 203 wordt de heraldische Leeuw in combinatie van het wapen van het Franche-Comté en het graafschap Montbéliard gebruikt. In eerste instantie op de achterklep van de auto.

1933

DE LEEUW BEHEERST DE GRILLE

Bij elke auto heeft Peugeot nu het hoofd van een Leeuw opgehemeld op de grille. In 1935 verandert het ontwerp met de « Sochaux rocket » lijn.

1923

HET FENOMEEN VAN DE LEEUW GEDIJT

Vanaf 1923 siert de radiatordop van de Peugeots met een nieuwe leeuw, ontworpen door de beeldhouwer BAUDICHON.

1905

CREATIE NAAMSTEMPEL

Vanaf 1905 zijn de roosters van de auto’s van Peugeot bekroond met de leeuw, lopend op de pijl.